سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۰
۰ نفر

در موضوع وضعیت دستفروشان در پایتخت باید به چند مولفه توجه شود. ابتدا وضعیت و شرایط معیشت و زندگی مردم، دوم اختصاص مکان مناسب برای کسب‌وکار بساط‌گستران و سوم اینکه دستفروشی نباید اسباب زحمت سایر شهروندان شود.

دستفروش

همشهری آنلاین- سید محمد آقامیری، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران: لبته شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران دقیقا برای تحقق این موضوع ایجاد شده است و باید با جدیت موضوع دستفروشان و ساماندهی آنها را پیگیری کند. چراکه آنچه امروز در حوزه بساط‌گستری و دستفروشی در کلانشهری مثل تهران مشهود است، ایجاد مزاحمت برای مردم است. اگرچه شرکت ساماندهی به موضوع ورود کرده‌ اما هنوز مزاحمتی که دستفروشان در معابر عمومی برای مردم ایجاد می‌کنند، به خوبی ساماندهی نشده است؛ یعنی شهروندان به‌سختی از معابر عمومی گذر می‌کنند و این مصداق بارز نادیده‌گرفتن حقوق شهروندی است.
در این میان قانون مدونی در زمینه فعالیت دستفروشان وجود ندارد و آنها در هر نقطه‌ای از شهر که دلشان می‌خواهد بساط می‌کنند و سبب زحمت شهروندان می‌شوند. برای همین ساماندهی دستفروشان باید به ‌مرور زمان و با استقرار در مکان مناسب صورت گیرد.
البته در این میان ضرورت دارد افراد نیازمندی که از این طریق امرارمعاش می‌کنند، شناسایی شوند؛ چراکه امروز شاهد هستیم متاسفانه عده‌ای در قامت مافیا به این موضوع ورود کرده‌اند و جاهای مختلف را به افراد واگذار و از این طریق درآمدهای کلانی کسب می‌کنند.
ظاهرا دستفروشی شغل محسوب می‌شود و باید نیازمندانی که برای کسب روزی حلال وارد این حوزه می‌شوند، شناسایی و در مکان‌های مناسب مستقر شوند و به کسب‌وکار بپردازند و هیچ مزاحمتی هم برای شهروندان نداشته باشند.
در حوزه ساماندهی عنوان می‌شود که اجرای طرح موفق نیست‌. ماهم براین باوریم که طرح ساماندهی نیاز به آزمون ‌و خطا دارد و در این مورد نباید مدیریت شهری را مقصر قلمداد کرد، چون در کلانشهر تهران با تنوعی از رفتارهای مردم در مسائل فرهنگی و مباحث اقتصادی مواجه هستیم و به ‌مرور زمان می‌توان به یک طرح جامع و نتیجه مطلوب در ساماندهی دستفروشان دست‌یافت و به ثبات رسید.

کد خبر 885992
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha